• 1403/03/16 - 09:55
  • - تعداد بازدید: 23
  • - تعداد بازدیدکننده: 23
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
در شرکت توزیع برق استان سمنان برگزار شد؛

همایش آموزشی مدیریت مصرف برق ویژه ارگان‌های نظامی و انتظامی استان سمنان در شرکت توزیع برق برگزار شد.

در شرکت توزیع برق استان سمنان برگزار شد؛

همایش آموزشی مدیریت مصرف برق ویژه ارگان‌های نظامی و انتظامی استان سمنان در شرکت توزیع برق برگزار شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان در این همایش با تاکید بر ضرورت مدیریت بهینه مصرف برق جهت گذر موفق از پیک بار سال جاری بیان کرد: با پیش بینی‌های صورت گرفته در حوزه انرژی ، چنانچه کشور با روند وضعیت کنونی در حوزه هدر رفت انرژی گام بردارد در افق سال ۱۴۰۴ قطعاً وضعیت بحرانی در این حوزه خواهیم داشت و باید به وارد کننده این بخش تبدیل شویم.

سید محمد حسینی نژاد بخش‌های نظامی و انتظامی را در استان به عنوان نقش مهم و اثرگذاری در هماهنگی و اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف دانست و گفت: برای سال جاری سه روند مصرف پیش بینی شده است که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن که رشد سه درصدی مصرف برق پیش بینی شده است نیاز به ۷۵ هزار مگاوات برق تولیدی در کشور هستیم که این مهم قطعاً بدون اعمال روش‌های مدیریت مصرف برق از ظرفیت تولید کشور خارج خواهد شد.

وی اظهار داشت: از مجموع ۹۶۱ اشتراک نظامی و انتظامی موجود در استان سمنان ۷۲ اشتراک مرتبط با حوزه اداری است که قطعاً در این اشتراک‌ها قابلیت انجام روش‌های مدیریت مصرف برق وجود دارد.

وی افزود: وزارت نیرو با ۱۸۰ اقدام عملیاتی پیش بینی شده در حوزه عبور از ایام گرم سال جاری، اقدامات را معطوف به یک حوزه خاص ننموده و در تمامی تعرفه‌ها اعم از خانگی، تجاری، اداری، کشاورزی، صنعتی و ... برنامه‌های مدیریت مصرف را پیش بینی نموده است.

حسینی نژاد گفت: در راستای مصوبه شورای عالی انرژی کشور الزاماً باید درصدی از برق مصرفی دستگاه اجرایی به منظور توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر و پاک و کاهش مشکلات ناشی از استفاده سوخت فسیلی و آلودگی محیط زیست از محل انرژی‌های تجدید پذیر صورت گیرد.

رئیس هیات مدیره توزیع برق استان افزود: معرفی فردی به عنوان نماینده انرژی در مراکز انتظامی، بهره‌گیری از مولدهای اضطراری مراکز، همکاری با توزیع برق در راستای جلوگیری از سرقت تجهیزات و تاسیسات توزیع برق، افزایش ظرفیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و اجرای مصوبه کاهش ۳۰ درصدی ساعات اداری و ۶۰ درصدی بعد از ساعات کاری در ایام پیک بار از جمله انتظارات همکاری از ارگان‌های انتظامی و نظامی در ماه های گرم سال است.

در ادامه سرهنگ محمد خوشقدم معاون اجرایی سپاه قائم آل محمد(عج) با بیان اینکه امروزه در دنیا صرفه‌جویی به عنوان عامل مدیریت مصرف حساب نشده بلکه یکی از منابع انرژی است افزود: اوج مصرف برق را به راحتی می‌توان با عدم استفاده از لوازم غیرضروری در ساعات پیک، کاهش یا مدیریت مصرف برق و استفاده از روش‌های هوشمند کنترل نمود تا نیاز به ایجاد ظرفیت جدید برای روزهای محدودی از سال نباشد.

وی بیان داشت: باید در ساختمان‌های در حال ساخت علی الخصوص در بحث ساختمان‌های مسکونی و اداری الزاماتی تبیین شود که استفاده از ظرفیت وجود نور طبیعی و عدم نیاز به وجود روشنایی در ساعات روز تاکید گردد.

خوشقدم افزود: تمامی مراکز وابسته به ارگان‌های نظامی و انتظامی مراقبت‌های لازم درخصوص دمای آسایش ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد در ایام گرم سال را به عمل آورده و حتماً رابطان انرژی به مسائل کم اهمیت اما مهم این حوزه مانند خاموش بودن لوازم اداری پس از پایان ساعت کاری و سیستم‌های سرمایشی مراکز بدون استفاده، در ایام پیش رو حساس باشند.

در بخش دیگر این همایش آموزشی "هومن صادقی" رئیس گروه فرهنگ سازی و آموزش سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق، پیرامون وضعیت و ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور گفت: ضرورت توجه به مسئله اصلاح الگوی مصرف در بیانات مقام معظم رهبری به وضوح دیده می‌شود از آنجا که می‌فرمایند؛ زیاده‌روی در مصرف به نحو اسراف، این کشور را به عقب می‌رساند.

رئیس گروه فرهنگ سازی و آموزش ساتبا افزود: میزان مصرف سالیانه انرژی در ایران معادل ۲۶۵ میلیون تن نفت است که این موضوع رتبه مصرف انرژی ایران در جهان را به عدد ۱۰ رسانده است و باعث مصرف ۲.۷ درصدی انرژی به نسبت کل جهان شده است و این در حالی است که نسبت جمعیت کشور به جهان یک درصد است.

وی به لزوم نیاز به سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهره‌وری انرژی اشاره داشت و افزود: طی ۴ سال آینده با این روند مصرف انرژی در کشور قطعاً نیاز به افزایش حداقل ۳۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در کشور است که هزینه ای بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار را دارد و این حجم سنگین نیاز به سرمایه‌گذاری ضرورت و اهمیت مدیریت مصرف برق را نشان می‌دهد.

وی افزود: در تابستان سال گذشته میزان تقاضا در اوج مصرف عددی برابر با ۷۳ هزار و 463 مگاوات بوده است که از این مقدار توان تامین شده در لحظه اوج مصرف و با استفاده از ظرفیت‌های تولید نظیر تولید حرارتی، نیروگاه‌های برق آبی و دریافتی برون مرزی به عددی بالغ بر ۶۱ هزار مگاوات نرسید و با انجام روش‌های مدیریت مصرف در لحظه اوج 12 هزار و 443 مگاوات همکاری در بخش‌های مختلف برای جلوگیری از فروپاشی شبکه صورت پذیرفت.

صادقی گفت: میزان رشد غیرمعمول در تابستان‌ها علی الخصوص تابستان گذشته به دلیل استفاده بیش از حد از وسایل سرمایشی و کولرها بوده که حدود ۳۲ هزار مگاوات و یا ۴۰ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده اند و این عدد بار سنگینی را بر روی شبکه سراسری برق کشور تحمیل می‌نماید.

کارشناس سازمان بهره‌وری انرژی کشور استقرار سیستم مدیریت انرژی در دستگاه‌های اجرایی را به عنوان راه نظام مند در جهت بهبود مستمر عملکرد انرژی و بهینه‌سازی مصرف آن معرفی نمود و گفت: تعیین جایگاه سازمانی برای کمیته انرژی سازمان توسط مدیران ارشد، تعیین چشم انداز و خط مشی ۶ ماهه انرژی، تشکیل کمیته انرژی و ایجاد ساختار سیستم مدیریت انرژی در سازمان‌ها را می‌توان از جمله راه‌های دستیابی دستگاه‌های اجرایی به راندمان بالای مصرف انرژی دانست.

وی خاطرنشان ساخت: توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی از جمله مهم‌ترین راهکارهای برون رفت از شرایط موجود می‌باشد.

گفتنی است: این همایش به همت پایگاه مقاومت بسیج نور شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان و با همراهی معاونت فروش و خدمات مشترکین شرکت و با حضور جمعی از فرماندهان ارشد و رابطان انرژی مراکز نظامی و انتظامی به انجام رسیده است و در حاشیه برگزاری آن، افراد حاضر از مراکز پایش شبکه و مدیریت بار (دیسپاچینگ) بازدید به عمل آوردند.

همچنین در این مراسم از هفت ارگان همکار در زمینه مصرف بهینه در محل خدمت و همکاری در راستای کاهش پیک بار سال گذشته به نام های سپاه قائم آل محمد استان سمنان، پادگان لشگر 58 تکاور ذوالفقار ارتش شاهرود، ستاد فرماندهی انتظامی استان سمنان، پایگاه نیروی هوایی سمنان، آمادگاه مهماتی شهید مصطفی هاشمی دامغان و پادگان آموزش صحرایی رزمایش امام رضا(ع) میامی تجلیل به عمل آمد.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 3792
کلمات کلیدی
روابط عمومی
خبرنگار

روابط عمومی

تنظیمات قالب